Statistik om fordon tillhandahålls av Trafikanalys och Vaxholms uppgifter är hämtade därifrån. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.
Personbilar per drivmedelstyp
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (personbilar) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2014 |
4804 |
1 |
Totalt |
2015 |
4895 |
2 |
Totalt |
2016 |
5095 |
3 |
Totalt |
2017 |
5159 |
4 |
Totalt |
2018 |
5260 |
5 |
Totalt |
2019 |
5219 |
6 |
Totalt |
2020 |
5269 |
7 |
Totalt |
2021 |
5342 |
8 |
Totalt |
2022 |
5245 |
9 |
Bensin |
2014 |
3010 |
10 |
Bensin |
2015 |
2938 |
11 |
Bensin |
2016 |
2907 |
12 |
Bensin |
2017 |
2824 |
13 |
Bensin |
2018 |
2801 |
14 |
Bensin |
2019 |
2704 |
15 |
Bensin |
2020 |
2712 |
16 |
Bensin |
2021 |
2648 |
17 |
Bensin |
2022 |
2456 |
18 |
Diesel |
2014 |
1384 |
19 |
Diesel |
2015 |
1564 |
20 |
Diesel |
2016 |
1778 |
21 |
Diesel |
2017 |
1872 |
22 |
Diesel |
2018 |
1941 |
23 |
Diesel |
2019 |
1919 |
24 |
Diesel |
2020 |
1833 |
25 |
Diesel |
2021 |
1776 |
26 |
Diesel |
2022 |
1641 |
27 |
El |
2014 |
2 |
28 |
El |
2015 |
8 |
29 |
El |
2016 |
12 |
30 |
El |
2017 |
19 |
31 |
El |
2018 |
32 |
32 |
El |
2019 |
61 |
33 |
El |
2020 |
98 |
34 |
El |
2021 |
182 |
35 |
El |
2022 |
310 |
36 |
Elhybrid |
2014 |
95 |
37 |
Elhybrid |
2015 |
108 |
38 |
Elhybrid |
2016 |
138 |
39 |
Elhybrid |
2017 |
172 |
40 |
Elhybrid |
2018 |
194 |
41 |
Elhybrid |
2019 |
232 |
42 |
Elhybrid |
2020 |
257 |
43 |
Elhybrid |
2021 |
275 |
44 |
Elhybrid |
2022 |
282 |
45 |
Laddhybrid |
2014 |
6 |
46 |
Laddhybrid |
2015 |
12 |
47 |
Laddhybrid |
2016 |
19 |
48 |
Laddhybrid |
2017 |
39 |
49 |
Laddhybrid |
2018 |
64 |
50 |
Laddhybrid |
2019 |
100 |
51 |
Laddhybrid |
2020 |
162 |
52 |
Laddhybrid |
2021 |
272 |
53 |
Laddhybrid |
2022 |
371 |
54 |
Etanol |
2014 |
280 |
55 |
Etanol |
2015 |
236 |
56 |
Etanol |
2016 |
207 |
57 |
Etanol |
2017 |
196 |
58 |
Etanol |
2018 |
190 |
59 |
Etanol |
2019 |
172 |
60 |
Etanol |
2020 |
174 |
61 |
Etanol |
2021 |
157 |
62 |
Etanol |
2022 |
153 |
63 |
Gas |
2014 |
27 |
64 |
Gas |
2015 |
29 |
65 |
Gas |
2016 |
34 |
66 |
Gas |
2017 |
37 |
67 |
Gas |
2018 |
38 |
68 |
Gas |
2019 |
31 |
69 |
Gas |
2020 |
33 |
70 |
Gas |
2021 |
32 |
71 |
Gas |
2022 |
32 |
72 |
Övriga |
2014 |
0 |
73 |
Övriga |
2015 |
0 |
74 |
Övriga |
2016 |
0 |
75 |
Övriga |
2017 |
0 |
76 |
Övriga |
2018 |
0 |
77 |
Övriga |
2019 |
0 |
78 |
Övriga |
2020 |
0 |
79 |
Övriga |
2021 |
0 |
80 |
Övriga |
2022 |
0 |
Kommentar
Det är fortfarande bensin- och dieselbilar som dominerar av det totala antalet registrerade personbilar i Vaxholm. Men antalet elbilar, elhybrider och laddhybrider har ökat snabbt de senaste åren. Etanolbilarna minskar medan andelen biogasbilar varit ungefär lika många under hela perioden. Det totala antalet personbilar registrerade i Vaxholm har ökat sedan 2014.