Statistik om fordon och bränslen kommer från SCB och Trafikanalys. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.
Personbilar per drivmedelstyp
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (personbilar) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2014 |
4804 |
1 |
Totalt |
2015 |
4895 |
2 |
Totalt |
2016 |
5095 |
3 |
Totalt |
2017 |
5159 |
4 |
Totalt |
2018 |
5260 |
5 |
Totalt |
2019 |
5219 |
6 |
Totalt |
2020 |
5269 |
7 |
Totalt |
2021 |
5342 |
8 |
Totalt |
2022 |
5245 |
9 |
Totalt |
2023 |
5236 |
10 |
Totalt |
2024 |
5220 |
11 |
Bensin |
2014 |
3010 |
12 |
Bensin |
2015 |
2938 |
13 |
Bensin |
2016 |
2907 |
14 |
Bensin |
2017 |
2824 |
15 |
Bensin |
2018 |
2801 |
16 |
Bensin |
2019 |
2704 |
17 |
Bensin |
2020 |
2712 |
18 |
Bensin |
2021 |
2648 |
19 |
Bensin |
2022 |
2456 |
20 |
Bensin |
2023 |
2369 |
21 |
Bensin |
2024 |
2298 |
22 |
Diesel |
2014 |
1384 |
23 |
Diesel |
2015 |
1564 |
24 |
Diesel |
2016 |
1778 |
25 |
Diesel |
2017 |
1872 |
26 |
Diesel |
2018 |
1941 |
27 |
Diesel |
2019 |
1919 |
28 |
Diesel |
2020 |
1833 |
29 |
Diesel |
2021 |
1776 |
30 |
Diesel |
2022 |
1641 |
31 |
Diesel |
2023 |
1544 |
32 |
Diesel |
2024 |
1449 |
33 |
El |
2014 |
2 |
34 |
El |
2015 |
8 |
35 |
El |
2016 |
12 |
36 |
El |
2017 |
19 |
37 |
El |
2018 |
32 |
38 |
El |
2019 |
61 |
39 |
El |
2020 |
98 |
40 |
El |
2021 |
182 |
41 |
El |
2022 |
310 |
42 |
El |
2023 |
446 |
43 |
El |
2024 |
539 |
44 |
Elhybrid |
2014 |
95 |
45 |
Elhybrid |
2015 |
108 |
46 |
Elhybrid |
2016 |
138 |
47 |
Elhybrid |
2017 |
172 |
48 |
Elhybrid |
2018 |
194 |
49 |
Elhybrid |
2019 |
232 |
50 |
Elhybrid |
2020 |
257 |
51 |
Elhybrid |
2021 |
275 |
52 |
Elhybrid |
2022 |
282 |
53 |
Elhybrid |
2023 |
288 |
54 |
Elhybrid |
2024 |
294 |
55 |
Laddhybrid |
2014 |
6 |
56 |
Laddhybrid |
2015 |
12 |
57 |
Laddhybrid |
2016 |
19 |
58 |
Laddhybrid |
2017 |
39 |
59 |
Laddhybrid |
2018 |
64 |
60 |
Laddhybrid |
2019 |
100 |
61 |
Laddhybrid |
2020 |
162 |
62 |
Laddhybrid |
2021 |
272 |
63 |
Laddhybrid |
2022 |
371 |
64 |
Laddhybrid |
2023 |
416 |
65 |
Laddhybrid |
2024 |
455 |
66 |
Etanol |
2014 |
280 |
67 |
Etanol |
2015 |
236 |
68 |
Etanol |
2016 |
207 |
69 |
Etanol |
2017 |
196 |
70 |
Etanol |
2018 |
190 |
71 |
Etanol |
2019 |
172 |
72 |
Etanol |
2020 |
174 |
73 |
Etanol |
2021 |
157 |
74 |
Etanol |
2022 |
153 |
75 |
Etanol |
2023 |
144 |
76 |
Etanol |
2024 |
157 |
77 |
Gas |
2014 |
27 |
78 |
Gas |
2015 |
29 |
79 |
Gas |
2016 |
34 |
80 |
Gas |
2017 |
37 |
81 |
Gas |
2018 |
38 |
82 |
Gas |
2019 |
31 |
83 |
Gas |
2020 |
33 |
84 |
Gas |
2021 |
32 |
85 |
Gas |
2022 |
32 |
86 |
Gas |
2023 |
29 |
87 |
Gas |
2024 |
28 |
88 |
Övriga |
2014 |
0 |
89 |
Övriga |
2015 |
0 |
90 |
Övriga |
2016 |
0 |
91 |
Övriga |
2017 |
0 |
92 |
Övriga |
2018 |
0 |
93 |
Övriga |
2019 |
0 |
94 |
Övriga |
2020 |
0 |
95 |
Övriga |
2021 |
0 |
96 |
Övriga |
2022 |
0 |
Kommentar
Det är fortfarande bensin- och dieselbilar som dominerar av det totala antalet registrerade personbilar i Vaxholm. Men antalet elbilar, elhybrider och laddhybrider har ökat snabbt de senaste åren. Etanolbilarna minskar medan andelen biogasbilar varit ungefär lika många under hela perioden. Det totala antalet personbilar registrerade i Vaxholm har ökat sedan 2014.