Gå direkt till sidans innehåll

God utbildning mål 4

Målbild för God utbildning
Huvudområde HS. 4

Hur ser det ut i Sverige?

Vi har sedan länge ett väl utbyggt utbildningssystem med skolplikt och avgiftsfri utbildning. Utbildningsnivån i Sverige är överlag hög och har stigit de senaste åren. Trots det finns det utmaningar. Bristande likvärdighet, kunskapsskillnader och brist på lärare är några av dem. Det saknas också en samlad bild av hur utbildning för hållbar utveckling ser ut i svenska skolor.

Hur ser det ut i Vaxholm?

Barn och unga i Vaxholm har goda resultat i grundskolan, en stor andel är behöriga till gymnasiet och har uppnått grundläggande behörighet till universitet och högskola. Verksamheterna står dock inför utmaningar såsom att möta ökande krav på att organisera tillgänglig och trygg lärmiljö så att alla barn och elever når sin kunskapsmässiga och personliga potential. Behöriga pedagoger på förskolan, grundskolan och i fritidshemmen, en väl fungerande elevhälsa och skolnärvaro är några nyckelfaktorer.

Det här är några av våra utmaningar i Vaxholm

  • Tillgodose alla elevers individuella behov och uppnå en tillgänglig och trygg lärmiljö.
  • Förebygga och förhindra kränkande behandling och sexuella trakasserier, såväl de fysiska som de digitala.
  • Öka elevernas upplevelse av inflytande och delaktighet.
  • Få unga och vuxna som står utanför arbetsmarknaden att vidareutbilda sig för att öka sina möjligheter.
  • Hur skola och förskola kan utbilda för en hållbar utveckling behöver bli tydligare.

Det här är något av vad vi gjorde under 2023

  • Samtliga förskolor och grundskolor har fått information om olika metoder för hållbarhetsarbete med syftet att alla verksamheter ska hitta en metod att arbeta efter 2024/2025.
  • Åtta klasser, åk 4 och 6 har besökt utställningen ”Zero Cityuppdrag i en hållbar stad” som finanserias av energi- och klimatrådgivningen.
  • En förskola, skola och fritidshem fri från diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande behandling är en grundförutsättning för en trygg och hälsofrämjande utbildningsmiljö för alla barn. Samtliga förskolor och grundskolor upprättar årligen en trygghetsplan som utgår från en gemensam grund, men anpassas efter lokala behov.
  • Kunskapscentrum nordost (KCNO) har utarbetat ett kurspaket för de vuxna som via Arbetsförmedlingen bedöms falla inom ramen för utbildningsplikt.
  • Fem förskolor och tre grundskolor är med i Grön flagg. Det är en metod för att på ett strukturerat sätt arbeta med lärande om hållbarhet.
Uppdaterad: 2024-08-28