Gå direkt till sidans innehåll

Vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd

Målbild för Minskad ojämlikhet
Indikator HS. 10. 2

Tanken med ekonomiskt bistånd är att det ska vara ett tillfälligt ekonomiskt stöd vid kortare perioder, men för många som inte kommer in på arbetsmarknaden har försörjningsstöd blivit det enda möjliga försörjningsalternativet. Ett långvarigt biståndsmottagande innebär både försämrad livskvalitet för individen och ökade kostnader för samhället.

Andel vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2001

23,2

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2002

23,4

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2003

20,7

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2004

22,1

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

22,6

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2006

24,0

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2007

25,4

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

24,4

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

24,4

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

29,9

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

33,4

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

33,2

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

33,7

13

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

34,6

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

35,5

15

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

33,4

16

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

34,6

17

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

35,5

18

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

37,5

19

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

39,1

20

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

41,5

21

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

42,3

Datakälla: Socialstyrelsen
Uppdaterad: 2024-02-06